De ce mi-se intampla mereu asta? Descopera cum poti sa inveti optimism

De ce mi-se intampla mereu asta? Descopera cum poti sa inveti optimism

Intrebarea care face diferenta intre optimism sau pesimism

De ce mi-se intampla mereu asta?  Optimistii nu isi spun asta niciodata. In schimb, o persoana care sufera de pesimism, are aceasta intrebare tot timpul in minte.

In acest articol vom aborda:

    • Cum ne programam in copilarie ca sa fim pesimisti
    • Optimism vs pesimism
    • De ce ar alege cineva sa vada lumea ca un pesimist?
    • O tehnica psihologica ca sa inveti optimismul

Cum ne-am programat in copilarie ca sa fim pesimisti

Din moment ce optimismul are atatea avantaje, de ce ar vrea cineva sa fie pesimist? Este o intrebare pertinenta. Ideea este ca ” nu alegem”, spune psihologul Martin Seligman, parintele psihologiei pozitive. Am invatat pesimismul, de-a lungul timpului, incepand din copilarie.  Odata ce am invatat sa fim pesimisti sau optimisti, nu mai putem sa alegem cum sa reactionam la un eveniment. Intram automat pe modulul optimist sau pesimist.

Comparatia-asteptarile-emotia

Cheia psihologica care deschide usa spre optimism sau pesimism, este comparatia . Copilul comparat cu altii, descopera ca este departe de idealul parintilor si devine pesimist. Copilul comparat cu el insusi, invata optimismul: ” fata de ultima ta lucrare la romana, ai facut mai bine” .

In spatele comparatiei, se ascund asteptarile. Iar asteptarile produc emotii. Studiile din domeniul  neurostiintelor, arata ca emotiile sunt extrem de importante. Astfel, emotiile sunt mai importante decat ratiunea. Persoanele care au suferit leziuni cerebrale in zona creierului in care sunt generate emotii, au fost incapabile sa ia decizii. Vorbim de decizii simple, cum ar fi, cu ce sa se imbrace. Se pare, asadar, ca emotiile ne avertizeaza in legatura cu alegerile personale. Emotiile depind foarte mult de asteptari, iar asteptarile se bazeaza pe experienta. “ Ce s-a intamplat ultima oara, cand s-a ivit ceva de genul acesta? Oh, da, am gresit. E mai bine atunci, sa nu mai fac asta.” 

Ce este pesimismul?

Din punct de vedere psihologic, pesimismul este un un tip de gandire negativa care are la baza patru convingeri toxice de tipul:

  1. ” Tot timpul mi-se intampla lucruri rele”.
  2. “Mi-se intampla mai multe necazuri decat altora”
  3. “Probabil este vina mea”
  4. “Eu sunt o persoana fara valoare, care nu merita lucruri bune”

Toate cele patru convingeri negative functioneaza in sistem si se intaresc una pe cealalta . De aici, rezulta convingerea ca daca se intampla ceva bun, trebuie sa fie un noroc, o intamplare.

Ce este optimismul?

Pe de alta parte, optimistii poarta ochelari roz. Ei au o modalitate de gandire pozitiva bazata pe conceptul de bunatate. Cele trei convingeri pozitive care stau in spatele optimismului, sunt:

  1. “Eu sunt bun”
  2. “Oamenii sunt buni”
  3. “Viata e frumoasa “

Optimistii considera ca lucrurile bune se intampla frecvent, asa ca daca se intampla un lucru bun, cu siguranta vor urma mai multe. Pentru un optimist, un lucru rau este un accident si o oportunitate de a invata. Persoanele care gandesc in termeni de optimism, au o stima de sine ridicata, sunt mai fericiti, mai perseverenti, se descurca mai bine la scoala si la locul de munca. O persoana cu un nivel ridicat de optimism, se bucura de o sanatate mai buna si traieste mai mult.

De ce ar alege cineva sa vada lumea ca un pesimist?

Punctul de vedere pesimist este util pentru a preveni esecurile. Acestea mai apar  uneori, in viata optimistului aventurier. Singura problema este ca pesimismul te fereste de esec, dar si de succes. Te pune pe un fel de “linie moarta”. Este adevarat ca evit sa fiu refuzat daca nu invit acea fata frumoasa la  o cafea, dar asa  nu o voi cunoaste niciodata.” ” Ma pot simti superior pentru ca nu am riscat,  iar colegul meu care a incercat, a pierdut, dar asta nu imi va schimba parerea proasta pe care o am despre mine.”

optimism cuplu fericit cu un caine

Cum sa  inveti optimism

Din fericire, pesimistul greseste. Nu e nimic in neregula cu el, chiar daca el crede asta. Acest lucru inseamna ca daca isi modifica cateva din tiparele sale de gandire, individul poate deveni mai optimist. Daca pesimismul a fost invatat, spune Martin Seligman, atunci si optimismul poate fi invatat. Seligman propune un sistem de invatare a optimismului bazat pe observarea reactiei pe care o ai in fata unui eveniment negativ si contestarea acestuia.

Tehnica de invatare a optimismului

  1. Sa presupunem ca i-ai scris un mesaj unui prieten pe whatsapp, iar acesta, desi il citeste, nu iti raspunde. Ce simti si ce iti spui in minte in legatura cu asta?
  2. Noteaza primul gand  negativ care iti vine in minte: “ E suparat pe mine” si emotia atasata acestui gand ( iritare)
  3. Cate explicatii alternative pentru aceasta situatie  poti sa gasesti? Fa o lista cu minim 4 ipoteze alternative . Ca sa gasesti acele explicatii, tine cont de urmatoarele intrebari:
  • Sunt faptele asa cum le vezi tu? Exista si alte explicatii?
  • Ai paria un milion de dolari ca asa  este/ se va intampla?
  • Este chiar cel mai ingrozitor lucru care ti-se putea intampla?

De exemplu, prietenul poate a avut un conflict in familie si din acest motiv nu ti-a raspuns. Sau poate nu se simte bine. A uitat. Este prins intr-un proiect important, are o data limita de respectat.

4. Alege cea mai plauzibila dintre explicatii, cu cea mai mare probabilitate de exactitate si arunca-le pe celelalte la gunoi. In absenta unei confirmari ferme a motivului tacerii, ce sens are sa te gandesti la ce este mai rau?